مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
این وبلاگ با مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی قصد آگاه سازی و تعجیل در فرج
منجی موعود(عج) دارد.قطعا نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ماست.
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۴، ۱۹:۰۷ - █▄█ █ █▀█ ( ◕ ‿ ◕ ) ابوالفضل حافظی ( ◕ ‿ ◕ ) █▄█ █ █▀█
    خیلی زیبا بود


چرا امامان حاجت‌های ما را برآورده نمی‌کنند؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به اعتقاد ما شیعیان امامان معصوم همانند پیامبران بزرگ الهی واسطه های فیض و رحمت خداوند هستند و انسان می تواند از طریق آنها رحمت خاص خداوند را به سوی خود بخواند . ما با دعا و توسل ، امامان را واسطه خویش به درگاه خداوند قرار می دهیم و در واقع از خداوند درخواست می نماییم ، اما چون آنان مقربان درگاه الهی اند ،خداوند فیض و رحمت خود را از طریق آنان بر ما جاری می کند. امامان چیزی را از انسان بر آورده نمی کنند جز آنچه را خداوند بخواهد. این که خداوند هیچ خواسته ای را از ما بر آورده نمی کند و امامان در هیچ جا به ما کمک نمی کنند ، صحیح نیست . زیرا گاهی چیز هایی برای ما بر آورده شده که حتی شاید خود آگاهی نداریم . یا به طریق دیگر ادا شده است. پس باید مسئله را از این زاویه بررسی نماییم که اگر برخی از حاجات ما برآورده نمی شود ، برای چیست؟ برای روشن شدن حقیقت مطلب لازم است به دقت در چند نکته تأمل کنید:

  1ـ وقتی خداوند بندة مؤمنی را دوست داشته باشد، اجابت دعای او را به تأخیر می اندازد. در حدیث است (إِنَّ اللَّهَ یُؤَخِّرُ إِجَابَةَ الْمُؤْمِنِ شَوْقاً إِلَی دُعَائِهِ وَ یَقُولُ صَوْتٌ أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَ ) خداوند اجابت دعای بندة مؤمن را از آن جهت به تأخیر می اندازد که صدای او را دوست دارد و می خواهد بنده اش بیشتر به درگاهش اصرار کند، تا لطف و کرامت بیشتری را متوجه او سازد.1 نالــه مؤمن همـی داریـم دوســت گو تضرّع کن که این اعز از اوست چون تأخیر، سبب تکرار دعا می شود، در نتیجه باعث تقویت نیروی روحی و ایمان دعا کننده می گردد. اما فاسق را چون دوست ندارد، فوراً دعایش را اجابت می کند. امام صادق(ع) می فرماید: "بنده ای که دوست خدا است، وقتی حادثه ای برایش رخ می دهد و به درگاه خداوند دعا می کند، خداوند به فرشته ای که موکّل بر اجابت دعای او است می فرماید: حاجت بنده ام را برآور، ولی در تحقق آن شتاب مکن که میل دارم صدای او را بشنوم اما فاسقان منحرف وقتی دعا می کنند، خداوند بر فرشتة موکّل او دستور می دهد: حاجتش را زود برآورید که خوش ندارم صدای او را بشنوم!"2

    2ـ گاهی دعا به اجابت می رسد، اما مقدمات تحقق آن فراهم نیست و یا مصالحی اقتضا می کند انجام آن به تأخیر بیفتد. حضرت موسی(ع) می گوید: "پروردگارا، تو به فرعون و طرفدارانش زیورها و مال فراوان داده ای. او مردم را از راه تو گمراه می کند. خدایا! اموال شان را نابود ساز و آنان را به عذاب دردناک گرفتار نما! خداوند در پاسخ فرمود: موسی دعایت را اجابت نمودم. اما در روایت آمده است که میان دعای حضرت موسی(ع) تا غرق شدن فرعون، چهل سال طول کشید!".3 حضرت ابراهیم(ع) فرزند نداشت. ده ها سال دعا و تضرّع نمود تا این که در 99 سالگی در حالی که پیر شده و موهای او سفید گشته بود، خدا حضرت اسماعیل را به او داد.4 حضرت سلیمان پیامبر که حدود هزار سال عمر کرد، صدها سال دعا کرد تا خداوند به او فرزندی دهد و نسل او تداوم یابد، ولی سرانجام بدون داشتن فرزند از دنیا رفت. آیا می توان گفت خداوند پیامبرانش را دوست نداشت و آن ها پیش خدا ارزش نداشتند وگرنه حاجت پیامبرش سلیمان را اجابت می کرد؟!

  3ـ واقعیت این است که از باطن هستی و مصالح حقیقی خود و جهان بی خبریم. به همین دلیل گاهی می پنداریم خیر و مصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتی یا دفع و رفع مشکل و مانعی است. وقتی می بینیم خواستة ما بر آورده نمی شود، رنجیده خاطر می شویم! در حالی که اگر حجاب روی "حقیقت باطنی" کنار رود و آینده و نتیجة برخی خواسته ها برای ما حاضر و روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف می شویم و خدا را شکر می کنیم که خواسته و حاجت جاهلانة ما را برآورده نکرده است. به بیان دیگر: خداوند نسبت به بندگانش مهربان است و خیر و خوشبختی مؤمنان را می خواهد، از این رو اگر دعای آنان به علت عدم اطلاع از باطن هستی، به ضررش باشد، اجابت نمی کند.

  4ـ توجه داشته باشیم که اگر دعایی موجب ضرر دیگران به خصوص نزدیکان و صاحبان حق باشد، مستجاب نمی گردد، و گاهی علیه خودش تبدیل می شود. تذکر چند نکته: 1ـ دنیا عرصة امتحان و محل ظهور و بروز استعدادهای درونی و افکار و عقاید قلبی است. یکی از راه های امتحان، قرار گرفتن در میدان شداید و سختی ها و تأخیر افتادن اجابت دعاها است. از خدا بخواهیم که ما را در همة آزمون هایش موفق و ثابت قدم نگه دارد. 2ـ حُسن ظن و اعتماد به خدا کلید بسیار از درهای قفل شدة زندگی و خوشبختی ها است. خداوند حُسن ظن و اعتماد داشته باشید. او نسبت به بندگانش بسیار مهربان است. خیر و سعادت را گاهی در قالب سختی ها و مشکلات ظاهر می سازد و گاهی در لباس آسایش و نعمت ها. خدا به علم نامحدود خویش می داند که صلاح و رستگاری چه کسی از بندگان مؤمنش در میدان مشکلات و مصایب نهفته است و کدامیک از آنان باید در رفاه و نعمت ها آن را جستجو کنند. پس باور داشته باشیم که در صورت انجام تکالیف و وظایفی که خداوند برای اهل بلا و مشکلات یا رفاه و نعمت ها قرار داده، هر وضعیتی برای ما پیش آید، خیر و خوشبختی ما در همان نهفته است. می دانیم تکلیف صاحبان نعمت و رفاه و امتحانات الهی بسی مشکل تر و سنگین تر از دیگران است.

منبع:javab.ir

پی نوشت:

  1. محدث نوری، مستدرک الوسائل، مؤسسه آل البیت علیهم السلام قم، 1408 هجری قمر ی، ج5، ص 195. 2. همان. 3. دیلمی ، ارشاد القلوب- ترجمه سلگی ، نشر ناصر ، قم ،1376 ش ، ج 1 ص 406 4. مکارم شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ اول، 1374 ش.، ج 11، ص 101، پاورقی. ---------------   

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً