مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
این وبلاگ با مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی قصد آگاه سازی و تعجیل در فرج
منجی موعود(عج) دارد.قطعا نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ماست.
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۴، ۱۹:۰۷ - █▄█ █ █▀█ ( ◕ ‿ ◕ ) ابوالفضل حافظی ( ◕ ‿ ◕ ) █▄█ █ █▀█
    خیلی زیبا بود

اگر آزر عموی حضرت ابراهیم بود، چرا در همه موارد در قرآن از او به پدر تعبیر شده است ؟

 


پاسخ: 
در قرآن درباره " آزر" تعبیر "اب" آمده است و کلمه "اب" در لغت عرب گرچه غالبا بر پدر اطلاق می‏شود اما چنانکه خواهیم گفت گاهی بر جد مادری و عمو و همچنین مربی و معلم و کسانی که برای ترتیب انسان به نوعی زحمت کشیده‏اند نیز گفته شده است، گرچه به هنگام اطلاق این کلمه اگر قرینه‏ای در کار نباشد قبل از هر چیز "پدر" به نظر می‏آید. اکنون این سؤال پیش می‏آید که آیا براستی آزر که مرد بت‏پرستی بوده پدر ابراهیم بوده است؟ و آیا یک فرد بت‏پرست و بت‏ساز می‏تواند پدر یک پیامبر اولوا العزم بوده باشد؟ و آیا وراثت در روحیات انسان اثر نامطلوبی در فرزند نخواهد گذارد؟ جمعی از مفسران سنی به سؤال اول پاسخ مثبت گفته و آزر را پدر واقعی ابراهیم می‏دانند، در حالیکه تمام مفسران و دانشمندان شیعه معتقدند آزر پدر ابراهیم نبود، بعضی او را پدر مادر و بسیاری او را عموی ابراهیم دانسته‏اند. قرائنی که نظر دانشمندان شیعه را تایید می‏کند چند چیز است:
 
  1- در هیچیک از منابع تاریخی اسم پدر ابراهیم، "آزر" شمرده نشده است، بلکه همه "تارخ" نوشته‏اند، در کتب عهدین نیز همین نام آمده است.
 
  2- قرآن مجید می‏گوید: مسلمانان حق ندارند برای مشرکان استغفار کنند اگر چه بستگان و نزدیکان آنها بوده باشند، سپس برای اینکه کسی استغفار ابراهیم را در باره آزر دستاویز قرار ندهد چنین می‏گوید: " وَ ما کانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِیمَ لِأَبِیهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَها إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ"1 "استغفار ابراهیم برای پدرش (آزر) فقط به خاطر وعده‏ای بود که به او داده بود اما هنگامی که او را در راه بت پرستی مصمم و لجوج دید دست از استغفار درباره او برداشت." از این آیه به خوبی استفاده می‏شود که ابراهیم بعد از مایوس شدن از آزر دیگر هیچگاه برای او طلب آمرزش نکرد و شایسته هم نبود چنین کند، و تمام قرائن نشان می‏دهد این جریان در دوران جوانی ابراهیم و زمانی بود که در شهر بابل می‏زیست و با بت پرستان مبارزه داشت. ولی آیات دیگر قرآن نشان می‏دهد که ابراهیم در اواخر عمر خود و پس از پایان بنای کعبه برای پدرش از خداوند طلب آمرزش کرد البته در این آیات چنان که خواهد آمد از پدر تعبیر به "اب" نشده بلکه تعبیر به والد که صریحا مفهوم پدر را می‏رساند، شده است. آنجا که می‏فرماید: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَی الْکِبَرِ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبِّی لَسَمِیعُ الدُّعاءِ ... رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ"2 "حمد و سپاس برای خدایی است که در پیری به من اسماعیل و اسحاق را بخشیده پروردگار من دعا را اجابت می‏کند، پروردگارا! من و پدر و مادرم و مؤمنین را در روز رستاخیز بیامرز" از انضمام این آیه به آیه سوره توبه که مسلمانان را از استغفار برای مشرکان بر حذر می‏دارد و ابراهیم را از انجام چنین کاری جز برای یک مدت محدود آن هم برای یک هدف مقدس، برکنار می‏شمرد، به خوبی استفاده می‏شود که منظور از "اب" که درباره آزر بکار برده شده، پدر نیست، بلکه عمو یا پدر مادر و یا مانند آن است و به تعبیر دیگر "والد" در بیان معنای پدر صراحت دارد، در حالیکه "اب" صراحت ندارد.
 
  3- در سایر آیات قرآن کلمه "اب" در مورد عمو نیز به کار رفته است مانند آیه 133 سوره بقره "قالُوا نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً" "فرزندان یعقوب به او گفتند ما خداوند تو و خداوند پدران تو ابراهیم و اسماعیل و اسحاق، خداوند یگانه را می‏پرستیم" و این را می‏دانیم که اسماعیل عموی یعقوب بود نه پدر او.
 
  4- از روایات مختلف اسلامی نیز می‏توان این موضوع را استفاده کرد زیرا در حدیث معروفی از پیغمبر اکرم (ص) نقل شده است: "لم یزل ینقلنی اللَّه من اصلاب الطاهرین الی ارحام المطهرات حتی اخرجنی فی عالمکم هذا لم یدنسنی بدنس الجاهلیة"3 "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می‏ساخت، و هرگز مرا به آلودگیهای دوران جاهلیت آلوده نساخت
منبع:javab.ir
"4 1. توبه (9) آیه 114. 2. ابراهیم(14) آیه 39 و 41. 3. فیض کاشانی، ملا محسن، تفسیر صافی، تهران، انتشارات صدرا، 1415ق، ج‏2، ص 131. 4. آیت الله مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الإسلامیة ، 1374ش، ج‏5، ص 303.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً