مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
این وبلاگ با مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی قصد آگاه سازی و تعجیل در فرج
منجی موعود(عج) دارد.قطعا نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ماست.
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۴، ۱۹:۰۷ - █▄█ █ █▀█ ( ◕ ‿ ◕ ) ابوالفضل حافظی ( ◕ ‿ ◕ ) █▄█ █ █▀█
    خیلی زیبا بود

در این مطلب کوتاه،آزادی و دین بررسی می شوند.




آیا محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود می آورد مخالف آزادی اوست؟


پاسخ :

آزادی را می شود از سه بُعد نگاه کرد و هر سه با هم فرق کرده و جواب ها هم متفاوت خواهد بود. فلذا مقدمتاً ابعاد آزادی مشخص شده و توضیح داده می شود بعد جواب سؤال داده خواهد شد.
برای آزادی سه معنا می توان تصور کرد:
1ـ آزادی به معنای ولنگاری: در این آزادی قانون و محدودیت برای انسان وجود ندارد. هر کس هر کاری دلش خواست انجام می دهد و هیچ کس حق ندارد به او اعتراض کرده و برایش مانع ایجاد کند. زندگی کردن در زیر چتر این آزادی از زندگی حیوانات وحشی در جنگل بدتر است، چون که حیوانات میان خود قوانین را باید رعایت کنند که اگر مراعات نکنند مورد حمله دیگران قرار می گیرند و این آزادی را هیچ عاقلی تأیید نکرده و نمی کند و هیچ نظام سیاسی نپذیرفته و نمی تواند بپذیرد.
2ـ آزادی در محدوده قانون: در این قسم برای انسان احترام قائل شده و آزادی هایی در محدوده قانون برای هر فردی در نظر گرفته می شود. یعنی هر کسی در آن محدوده ای که قانون مشخص کرده آزادی دارد، امّا اگر از حریم آزادی جلوگیری می شود اساس این آزادی آن است که اصولاً انسانها نمی توانند با آزادی به معنای ولنگاری زندگی کنند و بشریت در این صورت نابود می شود و باید قانونی آزادیها را محدود کند که این را هر عاقلی پسندیده و تمام نظام های سیاسی دنیا تن داده اند و قانونی برای کشور خود وضع کرده اند که تخطی از آن جرم محسوب می شود.
3ـ آزادی از امارت نفس: در این آزادی انسان تلاش می کند تا خود را از اسارت شیطان درونی و بیرونی آزاد کند و با آزادی در این دنیای فانی زندگی کند و هر کسی را که به این آزادی دست نیابد اسیر می داند و نظام سیاسی که معتقد به این آزادی است می خواهد جامعه را از چنگال شیطان درونی و بیرونی حفظ کند که تنها حکومت های الهی به این آزادی معتقدند.
اما جواب ها:
1. محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود می آورد مخالف آزادی به معنای اولی می باشد و اساساً دین لحظه به لحظه انسان را از منظر این آزادی به قید و بند کشیده است. چنانکه حضرت آیت اللّه مصباح یزدی می فرمایند: «دین مشتمل بر قوانین اجتماعی و سیاسی است که رفتارهای اجتماعی و سیاسی انسان را کانالیزه و محدود می کند و می گوید باید در چارچوب خود انجام پذیرد».[1]
2. محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود می آورد مخالف آزادی به معنای روحی نمی باشد بلکه دین می گوید «انسان آزاد است. آزاد است یعنی چه؟ یعنی آزاد است تا از تمام حقوقی که قانون برایش مشخص کرده بهره مند شود. مثلاً یکی از قوانین شرع یعنی قوانین اسلامی این است که انسان می تواند تا هر جا که دلش بخواهد در علم و دانش پیش برود. یعنی آزاد است هیچ محدودیتی برایش قرار نداده، یعنی نگفته تو که پسر بقالی فقط تا متوسطه بخوان، تو که پسر تاجری تا دانشگاه و لیسانس! اسلام می گوید هر فردی از آحاد مسلمین می تواند در دانش تا هر کجا که خواست برود و حتی وظیفه دولت اسلامی است که امکانات برای تک تک افراد فراهم کند که از این حق بهره مند شوند».[2]
3. دین نه تنها آزادی به معنای سومی را محدود نمی کند، بلکه به آزادی مطلق در این زمینه توصیه می کند و هدف دین آوران الهی برای همین است و هر کس آزادی مطلق نداشته باشد از منظر این آزادی اسیر است، چنان که آیت اللّه جوادی آملی می فرمایند: «آنکه می گوید من هر چه بخواهم می کنم، هر جا بخواهم می روم و هر چه بخواهم می گویم او اسیر است، آزاد نیست. آنکه گرفتار هوس و آز است او برده است و آزاد نیست»[3] پس کلیه محدودیت هایی که دین برای انسان به وجود آورده برای این است که انسان را از اسارت نجات داده و آزاد کند.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1ـ جامعه مدنی، آیت الله معرفت.
2ـ اسرار عبادت، آیت الله جوادی آملی.


[1] . مصباح یزدی، محمد تقی، سلسله مباحث اسلام، سیاست و حکومت، ج3، ص 75 (تهیه و تنظیم: دفتر مطالعات و بررسی های سیاسی سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، تابستان 1378.)
[2] . معرفت، محمد هادی جامعه مدنی، قم، اسوه، نوبت اول، 1378.
[3] . جوادی آملی، عبدالله، اسرار عبادات، انتشارات الزهراء، چاپ هفتم، 1376.

 

 

منبع : نقل شناخت رهبری از اندیشه قم


نظرات  (۲)

سلام لینک شدین
۱۳ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۴ عمار امام خامنه ای

سلام.وبلاگ زیبایی دارین.ان شاءالله لینک میشید. و من الله توفیق.

 یاعلی(ع)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً