مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی

وبلاگ مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی

مجاهدین فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
این وبلاگ با مطالب و مقالات مهدوی،صهیونیسم شناسی و فرهنگی قصد آگاه سازی و تعجیل در فرج
منجی موعود(عج) دارد.قطعا نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما راهگشای ماست.
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۴، ۱۹:۰۷ - █▄█ █ █▀█ ( ◕ ‿ ◕ ) ابوالفضل حافظی ( ◕ ‿ ◕ ) █▄█ █ █▀█
    خیلی زیبا بود

 

شبهه : آیا ستارگان همان سنگ هایی هستند که به سوی شیاطین افکنده می شوند ؟ از لحاظ علمی چگونه چنین امری ممکن است؟
تبیین شبهه : خداوند در قرآن کریم می فرماید : وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاء فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَساً شَدِیداً وَشُهُباً [جن : 8] وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَّصَداً [جن : 9] : و این که ما آسمان را جستجو کردیم و همه را پر از محافظان قوی و تیرهای شهاب یافتیم ؛ و این که ما پیش از این به استراق سمع در آسمان ها می نشستیم ، اما اکنون هر کس بخواهد استراق سمع کند ، شهابی را در کمین خود می یابد.

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ شبهه : مفسران قرآن کریم در تفسیر آیات مزبور از دو منظر نگریسته اند : بیشتر مفسران اهل سنت این آیات را بر اساس ظاهر آن تفسیر کرده اند . بر این اساس در صدد بر آمده اند به سوالاتی که در این باره مطرح است، پاسخ بدهند . برخی از این سوالات را با پاسخ آنان می آوریم :
شیاطین چیستند ؟
شیاطین همان موجودات خبیثه متمردند که مى‏خواهند به آسمانها بروند و گوشه‏اى از اخبار این عالم ما که در آسمانها منعکس است، از طریق استراق سمع (گوش دادن مخفیانه) در یابند، و به دوستان خود در زمین برسانند، ولى شهابها همچون تیر به سوى آنها پرتاب مى‏شوند و آنها را از رسیدن به این هدف باز مى‏دارند.
چگونه می خواهند استراق سمع کنند ؟
با رفتن به آسمان.
چه چیز را استراق سمع می کنند؟
اخبار محرمانه این عالم را . از اسرار مربوط به عالم بالا گرفته تا اخبار مربوط به ناسوت .
شیاطین با چه چیزی رانده می شوند ؟
در قرآن نیامده است که شیاطین را با ستارگان یا سیارات می رانند . آنچه در آیات قرآن آمده است تعابیری همچون شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ ، شِهَابٌ مُّبِینٌ ، شِهَابٌ ثَاقِبٌ ، شِهَاباً رَّصَداً و ... است . با توجه به این تعابیر، ابزار خداوند در راندن شیاطین شهاب است : وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَاباً رَّصَداً [جن : 9[ .
شهاب چیست؟ شهاب ها همان سنگریزه‏هاى سرگردانى هستند که در این فضاى بیکران در گردشند و گاه گاه که در حوزه جاذبه زمین قرار مى‏گیرند ، به سوى زمین کشیده مى‏شوند و بر اثر سرعت برخورد با امواج هوا، داغ و سوزان و شعله‏ور و خاکستر مى‏شوند.

گروه دوم که بیشتر مفسران شیعه و برخی از اهل سنت را در بر می گیرد عقیده دارند : تعبیرات آیات فوق از قبیل تشبیه و کنایه و ذکر امثال و به اصطلاح بیان" سمبولیک" است . این گروه از مفسران این تشبیه و کنایه را به صورتهاى گوناگونى بیان داشته‏اند . مثلا مفسر عالیقدر علامه طباطبایی" مؤلف المیزان" می نویسد:
الف: توجیهات مختلفى را که مفسران براى استراق سمع کردن شیاطین، و رانده شدن آنها بوسیله شهب بیان کرده‏اند، مبتنى بر چیزى است که احیانا از ظاهر آیات و روایات به ذهن مى‏رسد که افلاکى محیط به زمین است و در آنها گروه‏هایى از فرشتگان قرار دارند و هر کدام از این افلاک درهایى دارند که جز از آنها نمى‏توان وارد شد، و گروهى از این فرشتگان، شهابها را بر دست دارند، و منتظر شیاطین استراق سمع کننده هستند تا آنها را با آن بکوبند و برانند! در حالى که امروز روشن شده است این گونه نظریات بى اساس است، نه چنان افلاکى وجود دارد و نه آن درها و نه مانند آن.
آنچه به عنوان یک احتمال مى‏توان در اینجا گفت این است این گونه بیانات در کلام الهى از قبیل امثالى است که براى روشن شدن حقایق غیر حسى در لباس حسى ذکر مى‏شود، همانگونه که خداوند مى‏فرماید وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ:" اینها مثلهایى است که براى مردم مى‏زنیم و جز عالمان آنها را درک نمى‏کنند" (عنکبوت- 43) و امثال این تعبیرات در قرآن فراوان است، مانند عرش، کرسى، لوح، کتاب.
بنا بر این منظور از آسمان که جایگاه فرشتگان است، یک عالم ملکوتى و ما وراء طبیعى است، که از این جهان محسوس، برتر و بالاتر است، و منظور از نزدیک شدن شیاطین به این آسمان براى استراق سمع و پرتاب کردن شهب به آنها آنست که آنها مى‏خواهند به جهان فرشتگان نزدیک شوند تا از اسرار خلقت و حوادث آینده آگاهى یابند، ولى آنها شیاطین را با انوار معنوى ملکوتى که تاب تحمل آن را ندارند مى‏رانند .

ب: مفسر دیگر " طنطاوى" در تفسیر معروف خود" الجواهر"، مى‏گوید:
آن گروه از دانشمندان حیله‏گر و ریاکار و مردم عوامى که از آنها پیروى مى‏کنند شایستگى و اهلیت آن را ندارند که از عجائب آسمانها و شگفتیهاى عالم بالا و کرات بى‏کرانش و نظم و حسابى که بر آنها حکومت مى‏کند، آگاه شوند، خداوند این علم و دانش را از آنها ممنوع ساخته، و این آسمان پر ستاره زیبا و مزین را با آن همه اسرارش در اختیار کسانى گذاشته که عقل و هوش و اخلاص‏ و ایمان دارند.
طبیعى است که گروه اول از نفوذ در اسرار این آسمان منع مى‏شوند، و هر شیطان رانده شده درگاه الهى، خواه از جنس بشر باشد یا غیر بشر، حق وصول به این حقایق را ندارد، و هر گاه به آن نزدیک شود رانده و مطرود مى‏گردد، این گونه افراد ممکن است سالها زندگى کنند و بعد بمیرند ولى هرگز به این اسرار، دست نیابند، آنها چشمهاى باز دارند و لیکن چشم آنها قدرت دید این حقایق را ندارد، مگر نه این است که علم را جز عاشقانش و جمال را جز عارفانش درک نمى‏کنند و نمى‏بینند .
طنطاوی در جاى دیگر مى‏گوید:" چه مانعى دارد این تعبیرات کنایه باشد؟ منع حسى اشاره به منع عقلى گردد، در حالى که کنایات از زیباترین انواع بلاغت است، آیا نمى‏بینیم بسیارى از مردم که در اطراف شما زندگى مى‏کنند در محدوده همین زمین محبوس و زندانیند و هیچگاه چشمشان به جهان بالا دوخته نمى‏شود، و به آواى آن گوش فرا نمى‏دهند، و از امور این جهان و شگفتیهایش خبرى ندارند، آنها بوسیله (شهاب) خودخواهى و شهوت و کینه‏توزى و طمع و حرص و جنگهاى خانمانسوز از درک آن معانى والا مطرودند" (و اگر روزى هم چنین هوسى کنند به خاطر آن همه آلودگى که بر دل و جان دارند رانده مى‏شوند) .

با توجه به آنچه گفتیم منظور از ستارگانی که شبهه کننده گرامی از آنها نام برده است روشن می شود .
نجوم (ستارگان) مانند آسمان و ... یک مفهوم مادى دارند که همین ستارگانى هستند که در آسمان دیده مى‏شوند، و یک مفهوم معنوى که اشاره به دانشمندان و شخصیتهایى است که روشنى بخش جوامع انسانى هستند، و همان گونه که مردم راه خود را در شبهاى تاریک در بیابانها و بر صفحه اقیانوسها بوسیله ستارگان پیدا مى‏کنند، توده‏هاى جمعیت در اجتماعات انسانى نیز راه زندگى و سعادت و حیات را به کمک این دانشمندان و رهبران آگاه و با ایمان مى‏یابند.
حدیث معروفى که از پیامبر ص نقل شده‏ است یعنی : مثل اصحابى فیکم کمثل النجوم بایها اخذ اهتدى ... : " یاران من همچون ستارگانند که به هر کدام اقتدا شود مایه هدایت است" ، نیز اشاره به همین معنى مى‏کند.
در تفسیر على بن ابراهیم در ذیل آیه وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِی ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ:" او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاریکیهاى خشکى و دریا بوسیله آنها هدایت شوید" (آیه 97 سوره انعام) چنین نقل شده که امام فرمود: النجوم آل محمد:" منظور از ستارگان خاندان پیامبرند".
در تفسیر نمونه آمده است : از روایات متعددى که در تفسیر آیات مورد بحث وارد شده استفاده مى‏شود که ممنوع شدن شیاطین از صعود به آسمانها و رانده شدنشان بوسیله نجوم هنگام تولد پیامبر بوده، و از بعضى از آنها استفاده مى‏شود که به هنگام تولد حضرت مسیح علیه السلام تا حدى ممنوع شدند و پس از تولد پیامبر اسلام بطور کامل ممنوع گشتند .
از مجموعه آنچه گفتیم " سماء" در اینجا به مفهوم معنوى اشاره مى‏کند و کنایه از آسمان حق و ایمان و معنویت است. همواره شیاطین در تلاشند تا به این محدوده راه یابند و از طریق انواع‏ وسوسه‏ها در دل مؤمنان راستین و حامیان حق نفوذ کنند. اما مردان الهى و رهبران راه حق از پیامبران و امامان گرفته تا دانشمندان متعهد، با امواج نیرومند علم و تقوایشان بر آنها هجوم مى‏برند و آنان را از نزدیک شدن به این آسمان مى‏رانند و در اینجا است که مى‏توان رابطه و پیوندى میان تولد حضرت مسیح و از آن بالاتر تولد حضرت محمد ص و طرد این شیاطین از آسمان پیدا کرد.
چکیدة پاسخ: با قرائن و شواهدی که ذکر کردیم ، منظور از آسمان آسمان حق و حقیقت است، و شیاطین همان وسوسه‏گران هستند که مى‏کوشند به این آسمان راه یابند و استراق سمع کنند و به اغواى مردم بپردازند، اما ستارگان و شهب یعنى رهبران الهى و دانشمندان که با امواج نیرومند قلمشان آنها را به عقب مى‏رانند و طرد مى‏کنند. مانند همین تعبیرات قرآن کریم ، در کتاب مقدس در سفر تکوین (پیدایش)، باب 3 ، آیه 23 نیز آمده است : پس آدم را بیرون کرد و به طرف شرقی باغ عدن کروبیان را مسکن داد و شمشیر آتش باری را که به هر سو گردش می‏کرد تا طریق درخت حیات را محافظت کند(23 پیدایش 3)
شمشیر آتش و طریق درخت حیات همان کنایاتی هستند که در پاسخ شبهه بدانها اشاره کردیم .

منبع :پرسش شما

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً